Warna Baju Kurung untuk Temuduga

Saturday, April 19th, 2014 - Fashion

Baju Kurung untuk TemudugaMenentukan pilihan warna baju kurung untuk temuduga yang baik dan cantik memang tak mudah bagi kita, mengingat acara wawancara atau temuduga ini adalah perihal rasmi, maka tidak boleh sembarang pilih model busana yang dapat dikenakan apabila kita hendak tampil menarik didepan umum. Banyak kaum perempuan bingung menentukan padanan warna baju kurung dengan kerudung yang elok untuk digunakan dalam acara meeting, jumpa atasan, atau acara temuduga yang melibatkan banyak pihak.

Apabila kita hendak menghadiri acara temuduga maka bukan hanya warna tudung yang hendak diselaraskan, namun model baju yang dikenakan juga harus mengikut aturan, yang mana acara resmi lebih baik mengenakan model baju yang sesuai untuk umat muslim yaitu baju kurung.

Ada beberapa aspek yang perlu diperhatikan dalam memilih baju kurung untuk acara rasmi:

  1. Warna, hendaknya memilih warna teduh dan tidak mencolok. Misalnya ungu gelap, putih,biru,coklat,kelabu,dan hijau gelap
  2. Corak, elakkan mengenakan pakaian dengan corak mencolok misalnya baju dengan corak bunga-bunga besar
  3. Make-up, gunakan make up yang memiliki kadar wangi lembut dan sopan untuk kita pandang

Tidak hanya beberapa hal didatas yang perlu kita amati ketika kendak melakukan temu duga, ada faktor lain yang tak kalah penting misalnya memilih kasut, gelang, dan perhiasan yang sesuai untuk padanan baju kurung tersebut. Pemilihan aroma parfum atau minyak wangi hendaknya juga diperhatikan untuk menjaga kesan sopan dan tenang ketika kita akan menghadiri temuduga.

Leave a Reply